Glutenfria och laktosfria banan & äppelmufins

 


Att vara glutenallergiker är inte alltid lätt, och jag är glad att jag inte är det... men eftersom jag känner några så har jag lärt mig att baka några glutenfria saker. Nyligen bakade jag de här muffinsen och de blev riktigt goda faktiskt.


Ingredienser:

3 dl finmalen polenta

1 dl solroskärnor

1 mogen banan till bakningen och även en halv banan till garnering.

1 äpple, delat i små fyrkanter

1½ dl kokande vatten

3 tsk kanel

1 1/4 dl socker

1 tsk bakpulver

100g soyafritt margarin (eller soya och laktosfritt margarin) och en extra klick att steka äpplet i.

kokos till garnering (kan även ha i några matskedar kokos i smeten om man gillar kokos)



Börja med att steka äppelkuberna i en klick smör med 1/4 dl socker och 1 tsk kanel, tills de är mjuka på ytan och hårda i mitten.

Blanda ihop margarinet och sockret till en jämn smet, lättast i en matberedare. Mosa bananen och blanda i smöret. Blanda i polentan och det kokande vattnet, följt av bakpulvet. Blanda sedan försiktogt i de stekta äpplet, solroskärnorna och kanelen (och ev kokos), så att äpplena och allt inte blir för mosigt. Fördela smeten i ca 20 muffinsformat och dekorera med en bananskiva och lite kokos. Grädda i mitten av ugnen på 200grader i ca 15 minuter. Och de är som allra godast nygräddade ;)

Kommentarer
Postat av: Helena Sjögren

Hej darling! De här muffinsarna låter supergoda! Puss på dig!

2010-11-19 @ 07:46:37
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0